lofoten-2018.reismee.nl

Vanaf Leka verder naar Bergen.

We reizen vanaf Leka in een paar tussenstops naar Bergen hebben we besloten. Eerst in Namsos langs voor de reparatie aan de stuurbekrachtiging. Als we maandagmiddag in Namsos aankomen toch eerst maar even bijdrage de garage geïnformeerd of het benodigde onderdeel (door de garage in vanuit Mo I Rana was volgens ons afgesproken) inmiddels is gearriveerd. De garage waar we ons moeten melden blijkt alleen een verkooppunt van nieuwe auto’s te zijn. Een vriendelijke vestigingsmedewerker verteld ons dat we verkeerd gestuurd zijn en dat we in Grong moeten zijn voor reparaties. Ik vraag hem telefonisch te controleren of het onderdeel gearriveerd is in Grong. Dat blijkt niet het geval te zijn. Aangezien we slechts heel weinig olie kwijtraken worden we geadviseerd om de boel in de gaten te houden, de olie op peil te houden en gewoon door te reizen. Hadden ze dat in Mo I Rana maar gezegd, dan had onze route er anders uit gezien! Maar goed, dit is dan toch nog een positief punt. We besluiten dan ook om direct verder te reizen zodat we ons verder niet hoeven haasten.

We vinden een camping op de fjell een stuk voorbij Trondheim. Mooi punt om daarna via Kristianssund de Altlanticveien op de rijden, voordat we verder naar het zuiden afbuigen.

Na dinsdag een mooie rit over de Atlanticveien komen we dinsdagavond aan op een camping net ten zuiden van Molde. We hebben een prachtige plaats direct aan het fjord.

We besluiten of voor het avondeten de forellen te roken (op Leka gevangen) en nog wat zalm te rollen voor een salade later deze week.

Woensdag rijden we door via de Trollstigen en het Geirangerfjord richting de Briksdalbreen. Misschien wel de mooiste rit van de hele vakantie.

Enige minpuntje is de enorme hoeveelheid touringcars die op de route zitten. De weg is te smal en dat betekent bij herhaling achteruitrijden of domweg wachten tot de tegenligger achteruit rijdt. Er moeten misschien wel 100 of meer bussen rondrijden. Heel Azië is hier! Niet alleen lui van de enorme cruiseschepen bij Geiranger, maar ook andere lui. We komen regelmatig bussen tegen van Kras reizen en van een Poolse reisorganisatie. Ook worden er mensen van de Hurtigschepen Rondgereden tussen 2 havens en doen deze bezienswaardigheden aan. Prachtig allemaal, maat te druk voor ons en we zijn blij al we in het Brikdal komen. Hoewel ook daar horden bussen op de supersmalle weg naar de breen zitten. We hebben een plek gevonden aan het eind van de vallei waar de Briksdalbreen uitkomt. Boven ons komt een behoorlijk waterval naar beneden zodat we doorlopend water horen (en door het dakraam zien).

Na het eten lopen we nog naar de gletschertong.

In tegenstelling tot de Engabreen die we eerder bezocht hebben. Staat hier onderaan de helling van de gletschertong een hek met een bord dat je niet verdere mag.

Donderdag rijden we weer richting Lavik. Een korte rit. We hadden van kennissen van Dirk in Sørbøvåg (Bij Hyllestad) een uitnodiging om koffie te komen drinken. We besluiten van de uitnodiging gebruik te maken. Daarna gaan we naar een iets verderop gelegen camping (Birkelandcamping), waar we als enigen staan (tot er later op de avond er nog een Duitse camper komt. Het is de hele dag pokkenweer en we maken dus geen gebruik van de visgelegenheid (goed bezet meer met forel en gratis gebruik van de boten).

Vrijdag rijden we door naar Bergen.