lofoten-2018.reismee.nl

Dag 2 Leka

Vandaag gaan we op de fiets naar het Steinsenter (bij Anne Brit en Jostein), de Solsemgrot en verder een rondje Leka. Het weer is prima al kan de temperatuur best wel wat hoger wat ons betreft.

Om 12:00 uur zijn we bij het Steinsenter. Daar is een (privé) verzameling van mineralen te zien en kun je allerlei snuisterijen met mineralen kopen. Na een paar kwartier zijn we er wel uitgekeken. We kennen iemand die op deze camping als visgids werkt; Wil Wilgenburg. We bellen Wil en wat blijkt het storende geluid van een bosmaaier was van hem afkomstig. Even een praatje gemaakt met hem en dan gaan we verder richting de Solsemgrot.

In deze grot zijn de oudste grottekeningen van Noorwegen te zien. Je mag er alleen in met een gids en daarmee hebben we afgesproken op de parkeerplaats in de buurt. Het fietsen is nog wel een dingetje. Soms is het zo steil dat je toch echt moet gaan lopen.

Op de parkeerplaats bij de grot worden we verwelkomd door Elsa onze gids. Ze legt uit waarom we alleen met gids naar binnen mogen en waarom we geen foto’s van de tekeningen mogen maken. Dat alles heeft te maken met de kwetsbaarheid en lichtgevoeligheid van de tekeningen. Na een korte wandeling/klim en een uitleg van Elsa over het landschap, de wordingsgeschiedenis daarvan en de mogelijke reden waarom deze grot in de oudheid gebruikt werd, komen we bij de ingang.

De grot is op zich niet bijzonder. Verwacht geen fraaie druipsteenformaties bijvoorbeeld. Het bijzondere zijn de tekeningen op de wand. In het verleden is de grot voorzien is van kunstlicht en je kon er toen gewoon in zonder gids. Gevolg was dat mensen het licht vergaten uit te doen en de tekeningen soms voor langere tijd aan het licht werden blootgesteld en dus verbleekten Toen men achter deze kwetsbaarheid kwam is het kunstlicht verboden en de grot afgesloten. Toegang is nu alleen nog mogelijk met een gids die er streng op toeziet dat er geen ander kunstlicht dan een paar zaklantaarns gebruikt worden. Na het bezoek aan de grot rijden we verder door om het rondje Leka af te maken. Leka is een Ofioliet (zoek het zelf maar op) en aan de westkant bestaat het uit gestemde die gevormd zijn in de magmakamer. Dat zijn vooral Duniet, Olivijn en Serpentijn. Kortom de westkant van Leka is knal-oranje en het lijkt buitenaards of je waant je in Colorado (Amerika).

Om een uurtje of 18:00 zijn we weer bij de camper.