lofoten-2018.reismee.nl

Dag 3 Leka.

Vandaag doen we rustig aan. Niels en ik gaan forelvissen in het meertje Nesvatnet dat op de berg op Leka ligt. Aartje gaat een boek lezen.

Niels en ik dus om een uurtje of 12 op de fiets richting het wandelpad naar Nesvatnet. De fietstocht van gisteren (bergje op en af) zat nog goed in de benen en dat was dus puffen. Een half uurtje a 3 kwartier bergop wandelen en we bereiken Nesvatnet. We zien direct al overal in het meertje activiteit van vis die vliegjes van het wateroppervlak eten. We hebben iets meer dan een uurtje omdat we om 4 uur terug moeten zijn voor het eten (bij Gretha en Björn Harald, die de moeder van Gretha en de beide ouders en zusje van Björn Harald ook uitgenodigd hebben. Afslaan van de uitnodiging was dus geen optie).

We vangen met zijn tweeën een stuk of 8 forellen. 4 ervan zijn echter zo klein dat ze direct teruggezet worden. We krijgen nog bezoek van een oud baasje dat met een dobber en wormen gaat vissen (is beter zegt hij). Hij blijft even een praatje maken en vind het geweldig dat ik een beetje Noors spreek want hij spreekt geen Engels of Duits. Hij verteld dat Steinsvatnet minder, maar grotere forellen heeft maar dat de wandeling daar naar toe voor hem te veel is. Geen foto’s gemaakt van de forellen! Wel van het uitzicht richting vaste wal vanaf het wandelpad.

Op de terugweg krijgt Niels bij de schietbaan een lekke band (lekgeschoten bedenken we lachend). Snel gebeld dat we later komen met eten omdat we gaan lopen. We lopen binnendoor richting Skei. Zo zien we ook nog eens een ander deel van Leka.

Morgen vertrekken we naar Namsos en gaat de rit weer verder naar het zuiden. We moeten de planning weer verder opgooien om op tijd weer terug te zijn. Hoe het gaat worden is afhankelijk hoe snel de reparatie aan de camper aanstaande dinsdag gereed is.