lofoten-2018.reismee.nl

Paar dagen Leka

We blijven een paar dagen langer op Leka dan oorspronkelijk gepland. Geen nood daar is genoeg te zien en te wandelen voor een week. Vandaag na een onverwachte copieuze warme luch bij Björn Harald en Greta zijn we eerst maar even een stukje gaan fietsen voor het wandelen. Eerst dus even naar de kippenkuikens kijken van Isabell die uit de eieren gekomen zijn die wij in april meegebracht hadden (Lakenvelders en Winandottes). Er waren er behoorlijk wat uitgekomen en ze zagen er goed uit. Isabell heeft een complete menagerie aan dieren in een veldschuur. Dat het een kleine handelaar is zie je aan de prijslijst voor eieren en kippen die er hangt. Twee katten bewaken het voer tegen de ratten en muizen.

Bij de schuur troffen we nog een bijzondere vogel aan: een zogenaamde Mowl. Hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen is ons een raadsel.

Na dit bezoek een wandeling naar het noordelijkste puntje van Leka. Vanaf de plek waar we de fietsen stallen is het 5 km heen en 5 km terug door ongebaand terrein. Een prachtige wandeling maar inspannende en we hebben er mooi weer bij.

Op het noordelijkste punt aangekomen is er natuurlijk de bekende brievenbus met schrijfboekje. Dit invullen is best wel belangrijk omdat de beheerders dan kunnen zien hoeveel mensen een bepaalde route gebruiken.

In een baaitje vindt Niels het geraamte van een hert op de vloedlijn. Het is een 4 jarige bok geweest die in het water gestorven is. De kop met hoorns gaan mee als trofee. Ze zijn al geheel schoon en ruiken niet meer.

Mieke

Whow mooie plek daar! Die kop van dat beest is een hele mooie trofee had ik ook wel willen vinden? Geniet nog van de mooie natuur! Gr Mieke