lofoten-2018.reismee.nl

Richting Namsos

Gisterenavond op de Sjobakkencamping voelden we ons wat bekeken. Pas later zagen we dat we vanuit de bosrand werden gadegeslagen.

Gisteren zijn we verder gereden richting Bronnoysund. Onderweg komen de langs de zeven zusters. Dat zijn een keten van bergtoppen nabij Sandnesjoen. Hier begint de sage van Lekamoya. Zijn was hier aan het baden met haar zeven zusters toen Hestmannen haar zag en op slag verliefd werd op haar. Zij wilde niets van hem weten en sloeg op de vlucht. Hestmannen achtervolgde haar en toen hij doorkreeg dat hij haar niet kon schaken, besloot hij om haar te doden door een pijl op haar af te schieten met zijn boog. De ko ning van Somna zag de achtervolging en wat Hestmannen van plan was. Net toen Hestmannen de pijl liet vliegen, gooide de koning zijn hoed in de baan van de pijl om zo Lekamoya te redden. De pijl doorboorde de hoed en miste daardoor Lekamoya. De hoed viel op de grond bij Brønnøysund en vormde de wat bijzonder gevormde berg met een gat erin (daar is die pijl door gegaan) Torghatten. Lekamoya vluchte door tot een eiland dat nu Leka heet. Daar werd zij gevangen door het daglicht en versteende. Hetzelfde overkwam haar zeven zusters die de bergketen bij Sandnessjøen vormden.

Bij Brønnøysund wandelen (en klimmen) we omhoog om door het gat in Torghatten te lopen.

We besluiten om te overnachten bij Bjornvika Natuurcenter. Dirk is daar eerder geweest om te vissen. We worden hartelijk verwelkomd door Benny de eigenaar, die direct Dirk nog herkend van 4 jaar geleden.

Vandaag zijn we doorgereden naar Leka. Onderweg zijn we in Noord-Gutvik naar de Lissbindalskjerka geklommen. Dat is een grot op ca. 250 meter hoogte dat via een ongemarkeerde route bezocht kan worden. Omdat het op geen kaart te vinden is vragen we in de buurt waar het is. Het blijkt er behoorlijk klim te zijn over een puinhelling met grote stenen. Behoorlijk in het zweet komen we bij de grot en hebben een prachtig uitzicht op onder ander Leka.

We hebben een prachtig plekje gevonden op Leka bij Björn Harald en Greta van Leka Spisery. Niels en Dirk kennen beiden al langer en we waren meer dan welkom omdanks dat ze dit weekeinde 2 grote activiteiten in het restaurant hebben.

Pier en Wipper

Hey Zeepier, waar blijven die grote vissen? Prachtige foto`s hoor van bergen en zo maar nu dan een mooie vis?

Er komen geen grote vissen. Je hebt geen idee hoeveel tijd het kost om al die bezienswaardigheden af te gaan. Er blijft geen eens tijd over om te barbecuen. Ik heb nog vanuit Duitsland curryworsten in de koelkast liggen. Kom er gewoon niet aan toe. Vakantie is gewoon meer werk dan werken!

Wiechert en Eef

Wat een mooie foto's en mooie uitzichten al met al een mooie vakantie
ZO TE ZIEN BEN JE AFGEVALLEN DIRK,, DAT KOMT ZEKER VAN HET WANDELEN,
EN fietsen. NIELS KUN JE DIE TWEE OUDJES WEL RUSTIG HOUDEN